CiążaZdrowie

Sport w dwupaku. Jakie treningi może wykonywać przyszła mama i dlaczego nie warto z nich rezygnować?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Ruch to zdrowie i wie o tym każdy. Ważny jest także dla kobiet w ciąży, choć wiele z nich w błogosławionym stanie zadaje sobie pytanie, czy w ogóle może trenować, a jeśli tak, to jakie ćwiczenia najlepiej wykonywać. Podpowiadamy, jaka aktywność będzie najlepsza dla przyszłej mamy.

Czy można ćwiczyć w ciąży? To pytanie jak mantrę zadaje sobie wiele przyszłych mam. Nie ma się im co dziwić, ponieważ w dzisiejszym świecie mediów społecznościowych pojawia się wiele sprzecznych informacji w tym temacie. Jedni polecają ćwiczenia w ciąży, a inni wręcz przeciwnie. Jak jest naprawdę? Jakie treningi może wykonywać przyszła mama i dlaczego nie warto z nich rezygnować?

Jak ćwiczyć w ciąży? Jakie ćwiczenia są bezpieczne?

To od kobiety, jej stanu zdrowia, samopoczucia, etapu ciąży i kondycji zależy, jakie ćwiczenia/treningi może wykonywać. Na pewno ciężarna nie powinna podejmować się takiej aktywności fizycznej jak wszelkie sporty walki czy sporty ekstremalne. Nie jest wskazana również wspinaczka i wszystkie gry zespołowe, jak: siatkówka, bądź koszykówka. Ponieważ tego typu aktywność wiążą się ze zbyt dużym ryzykiem kontuzji, ewentualnego upadku czy uderzenia – a to bardzo niebezpieczne urazy dla zdrowia i życia dziecka oraz matki.

Ćwiczenia w basenie są za to idealne i bezpieczne dla ciężarnych, ponieważ woda ma zbawienny wpływ na organizm. Jak działa? Odciąża kręgosłup i stawy oraz poprawia krążenie obwodowe. Ćwiczenia w wodzie świetnie wzmacniają też mięśnie oraz poprawiają ogólną wydolność całego organizmu, sprawi to, że przyszła mama będzie znacznie lepiej przygotowana do porodu. 

Kobiety w ciąży, które są aktywnie fizycznie, statystycznie lepiej znoszą poród, bo nie jest dla nich aż takim obciążeniem, jak dla mam, które nie uprawiały/nie uprawiają żadnej aktywności. Ciężarna może pływać w basenie lub zapisać się na zajęcia z aqua aerobiku.

Fizjoterapeuci i lekarze polecają kobietom w ciąży pilates, jogę i fitness – pod warunkiem, że program ćwiczeń będzie dostosowany do potrzeb ciężarnej. Przyszła mama powinna postawić zarówno na ćwiczenia wzmacniające, jak i te oddechowe. We wczesnym etapie ciąży można np. rekreacyjnie jeździć na rowerze i dużo spacerować. Oczywiście nawet te drobne aktywności fizyczne zależą od jej stanu zdrowia. Gdy nie czuje się na siłach, lepiej postawić na regenerację.

fot. Gustavo Fring/ pexels.com

Ćwiczenia powinny być dobrane do indywidualnego przypadku

Ćwiczenia dla kobiet w ciąży zawsze, bez wyjątku powinny być dobrane do indywidualnych do potrzeb. Ciąża, jest wyjątkowym stanem, a co za tym idzie, przyszła mama nie może przesadzić z nadmierną aktywnością. Ruch jest bardzo ważny, ale gdy tylko poczuje się gorzej, od razu powinna zakończyć trening. Istotną kwestią jest to, aby kobieta w trakcie treningu nie była sama. To samo tyczy się wychodzenia na spacer czy rower, zawsze też powinna mieć przy sobie naładowaną komórkę, by w razie gorszego samopoczucia kogoś powiadomić. Należy też pamiętać, że organizm kobiety w ciąży szybko się zmienia, dlatego zawsze warto wesprzeć się bezpieczną suplementacją, bogatą w witaminy i minerały, które podniosą odporność przyszłej mamy.

W jakich przypadkach absolutnie nie wolno trenować w ciąży?

Istnieje kilka poważniejszych schorzeń, które kategorycznie przekreślają uprawianie jakiegokolwiek sportu w czasie ciąży. Co konkretnie możemy zaliczyć do tej grupy? To zagrożenie przedwczesnego porodu, a także krwawienie w II i w III trymestrze ciąży. Występująca czynność skurczowa macicy również dyskwalifikuję kobietę z wykonywania jakiejkolwiek aktywności fizycznej. Nie wolno trenować w ciąży także wtedy, gdy stwierdzono niewydolność szyjki macicy, choroby serca, płuc oraz nerek i nadciśnienie. Niebezpieczna jest również cukrzyca ciążowa, przedterminowe pęknięcie błon płodowych i przodujące łożysko. 

Przyszła mama, która chce zaplanować treningi na czas ciąży, powinna uwzględnić swój stan zdrowia i dostosować ćwiczenia do możliwości swojego organizmu.

Przeczytaj też: 7 rad fizjoterapeuty na bóle pleców w ciąży

Zdjęcie główne: Gustavo Fring/ pexels.com

Dziennikarka i copywriter z wieloletnim doświadczeniem. Pasjonatka zagadnień beauty. Uwielbia śledzić branżę modową i kosmetyczną. Miała okazję robić opisy dla wielu znanych marek. Prywatnie - mama dwójki urwisów, z którymi uwielbia odkrywać świat na nowo!
Justyna Fiedoruk
Polecane artykuły
CiążaPrzygotowanie

Co powinno znaleźć się w ciążowej torbie do szpitala – tworzymy check listę

Torbę do szpitala należy spakować około 36 tygodnia ciąży. Niezależnie od tego, czy robisz to pierwszy, czy kolejny raz, przyda Ci się check lista, na której odhaczysz spakowane przedmioty. Wykonaj taką z naszą pomocą i pamiętaj o wszystkim.
Czytaj więcej
CiążaZdrowie

5 domowych sposobów na ciążowe dolegliwości

Kobiety korzystają z nich od lat.
Czytaj więcej
CiążaPrzygotowanie

Czy dieta i ćwiczenia mogą utrudniać zajście w ciąże?

Zdrowo się odżywiasz, ćwiczysz i masz dobre wyniki badań, jednak wciąż nie możesz zajść w ciąże? Podpowiadamy w czym może być problem.
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *