CiążaZdrowie

Koszmary, bezsenność, zaburzenia snu? Jakie jeszcze dolegliwości mogą spotkać kobiety w ciąży?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Wiele przyszłych mam w czasie ciąży słyszy rady “wyśpij się na zapas, bo dziecko nie da ci pospać”. Okazuje się, że realizacja tego pomysłu może być bardzo utrudniona, bo blisko 80% kobiet w ciąży boryka się z problemami ze snem. Powiększający się brzuch, bolesne kopnięcia dziecka czy realistyczne koszmary sprawiają, że ciężko jest wstać rześkim i wypoczętym. Wiele ciężarnych cierpi na bezsenność, co może mieć związek ze zmianami hormonalnymi oraz większą ilością drzemek w ciągu dnia. Podpowiadamy, jakimi sposobami można nieco złagodzić ciążowe dolegliwości związane ze snem.

Dlaczego w ciąży kobiety cierpią na problemy ze snem?

Problemy ze snem w ciąży mają podłoże fizyczne, emocjonalne, a sprawy nie ułatwia również szalejąca burza hormonów. W pierwszych miesiącach ciąży wiele kobiet skarży się na częste nocne pobudki i brak możliwości ponownego zaśnięcia. Przyczyną bezsenności mogą być mdłości, uderzenia gorąca, bolące piersi czy lęki związane z nową sytuacją. Na późniejszych etapach ciężko jest znaleźć odpowiednią pozycję do spania, zwłaszcza gdy brzuch jest już duży. Kolejnym problemem mogą być bardzo realistyczne koszmary w ciąży.

Koszmary w ciąży

W III trymestrze ciąży wiele przyszłych mam ma bardzo realistyczne, często negatywne sny. Dodatkowo zwiększa się zdolność do zapamiętywania koszmarów, dlatego w ciągu dnia często wracamy do nich myślami. Nawet kobiety, który z reguły nic się nie śni w czasie ciąży zauważają zmianę w tym zakresie. Przyczyną żywych snów są hormony, które mogą wpływać na nasz nastrój, lęki oraz podświadomość. Częssze pobudki w nocy sprawiają, że trudniej nam zapaść w głęboki sen, tym samym faza REM się wydłuża, a to właśnie podczas niej najczęściej śnimy.

Jak poprawić jakość snu w czasie ciąży?

Istnieje kilka metod i gadżetów, które mogą ułatwić radzenie sobie z bezsennością czy koszmarami w ciąży.

  • spokojna medytacja przed snem,
  • znalezienie wygodnej pozycji do spania dzięki poduszce ciążowej,
  • prowadzenie dziennika snów,
  • wypróbowanie nowych pozycji do spania,
  • wietrzenie pokoju przed snem,
  • chodzie spać o stałych porach.

Przeczytaj też: Czy poduszki do spania w ciąży to coś, w co naprawdę warto zainwestować?

Zdjęcie główne: cottonbro/ pexels.com

Specjalista od spraw kreatywnego marketingu. Uwielbia naturalne kosmetyki, zwłaszcza te z małych drogerii i manufaktur. Zna wiele technik pielęgnacyjnych, które sprawiają, że twarz i ciało wyglądają rewelacyjnie. Żadna nowość w świecie kosmetyków nie umknie jej uwadze.
Anna Sacharewicz
Polecane artykuły
CiążaZdrowie

Jak radzić sobie z upałami, będąc w ciąży?

Jesteś w zaawansowanej ciąży w środku upalnego lata? Sprawdź, jak zadbać o swoje bezpieczeństwo i dobre samopoczucie.
Czytaj więcej
CiążaPrzygotowanie

Kiedy należy zrobić test ciążowy, aby wynik był wiarygodny?

Kiedy jest odpowiedni moment, aby wykonać test ciążowy? Sprawdź ile musisz zaczekać dni po stosunku zanim zdecydujesz się domowy test ciążowy.
Czytaj więcej
CiążaZdrowie

Seks w ciąży – czy jest bezpieczny?

Czy seks w ciąży jest bezpieczny i czy nie zaszkodzi dziecku? Znamy odpowiedź na to pytanie.
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *