CiążaZdrowie

Koszmary, bezsenność, zaburzenia snu? Jakie jeszcze dolegliwości mogą spotkać kobiety w ciąży?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Wiele przyszłych mam w czasie ciąży słyszy rady “wyśpij się na zapas, bo dziecko nie da ci pospać”. Okazuje się, że realizacja tego pomysłu może być bardzo utrudniona, bo blisko 80% kobiet w ciąży boryka się z problemami ze snem. Powiększający się brzuch, bolesne kopnięcia dziecka czy realistyczne koszmary sprawiają, że ciężko jest wstać rześkim i wypoczętym. Wiele ciężarnych cierpi na bezsenność, co może mieć związek ze zmianami hormonalnymi oraz większą ilością drzemek w ciągu dnia. Podpowiadamy, jakimi sposobami można nieco złagodzić ciążowe dolegliwości związane ze snem.

Dlaczego w ciąży kobiety cierpią na problemy ze snem?

Problemy ze snem w ciąży mają podłoże fizyczne, emocjonalne, a sprawy nie ułatwia również szalejąca burza hormonów. W pierwszych miesiącach ciąży wiele kobiet skarży się na częste nocne pobudki i brak możliwości ponownego zaśnięcia. Przyczyną bezsenności mogą być mdłości, uderzenia gorąca, bolące piersi czy lęki związane z nową sytuacją. Na późniejszych etapach ciężko jest znaleźć odpowiednią pozycję do spania, zwłaszcza gdy brzuch jest już duży. Kolejnym problemem mogą być bardzo realistyczne koszmary w ciąży.

Koszmary w ciąży

W III trymestrze ciąży wiele przyszłych mam ma bardzo realistyczne, często negatywne sny. Dodatkowo zwiększa się zdolność do zapamiętywania koszmarów, dlatego w ciągu dnia często wracamy do nich myślami. Nawet kobiety, który z reguły nic się nie śni w czasie ciąży zauważają zmianę w tym zakresie. Przyczyną żywych snów są hormony, które mogą wpływać na nasz nastrój, lęki oraz podświadomość. Częssze pobudki w nocy sprawiają, że trudniej nam zapaść w głęboki sen, tym samym faza REM się wydłuża, a to właśnie podczas niej najczęściej śnimy.

Jak poprawić jakość snu w czasie ciąży?

Istnieje kilka metod i gadżetów, które mogą ułatwić radzenie sobie z bezsennością czy koszmarami w ciąży.

  • spokojna medytacja przed snem,
  • znalezienie wygodnej pozycji do spania dzięki poduszce ciążowej,
  • prowadzenie dziennika snów,
  • wypróbowanie nowych pozycji do spania,
  • wietrzenie pokoju przed snem,
  • chodzie spać o stałych porach.

Przeczytaj też: Czy poduszki do spania w ciąży to coś, w co naprawdę warto zainwestować?

Zdjęcie główne: cottonbro/ pexels.com

Specjalista od spraw kreatywnego marketingu. Uwielbia naturalne kosmetyki, zwłaszcza te z małych drogerii i manufaktur. Zna wiele technik pielęgnacyjnych, które sprawiają, że twarz i ciało wyglądają rewelacyjnie. Żadna nowość w świecie kosmetyków nie umknie jej uwadze.
Anna Sacharewicz
Polecane artykuły
CiążaDieta

Jak uzupełnić dietę w kolagen?

Kolagen ma ogromny wpływ na nasze zdrowie oraz młody wygląd. Dowiedz się więc, jak dzięki odpowiedniej diecie i dobrze dobranej suplementacji zadbać o jego prawidłowy poziom w organizmie.
Czytaj więcej
CiążaDieta

Dlaczego warto jeść czekoladę w ciąży?

Czekolada w ciąży nie tylko nie jest zabroniona, ale nawet jest… wskazana! Jesteś zaskoczona? Dowiedz się więcej i sięgaj po tą słodką przyjemność bez wyrzutów sumienia.
Czytaj więcej
CiążaPrzygotowanie

Cesarskie cięcie – co warto o nim wiedzieć?

Cesarskie cięcie to w Polsce nadal bardzo często wykonywany zabieg. Niezależnie od tego, czy planujemy rodzić w ten sposób, czy siłami natury, warto wiedzieć, z czym cesarka się wiąże.
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *