CiążaDieta

Jakie owoce można jeść w ciąży?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Kobieta w ciąży musi się zdrowo odżywiać. W końcu w jej organizmie rozwija się drugi organizm. Co więc powinno się znaleźć w jej diecie? Na pewno owoce, ale czy wszystkie są dozwolone w przypadku ciężarnych?

Ciąża to piękny, ale i często trudny okres w życiu kobiety. Każda przyszła mama drży o życie nienarodzonego potomka i chce, by rozwijał się prawidłowo. Dlatego tak ważna w tym czasie jest jej dieta, która dostarczy maleństwu w jej brzuchu wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Mówi się, że każdego dnia ciężarna powinna sięgać po owoce i warzywa. Tylko czy w przypadku tych pierwszych wszystkie są dozwolone?

Owoce wskazane w ciąży

Eksperci zalecają, by w pierwszym trymestrze ciąży kobieta zjadała około 300 g owoców i warzyw każdego dnia. W późniejszym etapie – przynajmniej 400 g. Oczywiście dieta powinna być zróżnicowana i urozmaicona. Trzeba mieć na uwadze, że potrzeby energetyczne kobiety, która spodziewa się dziecka, zwiększają się z 360 kcal do 475 kcal dziennie. 

Owoce można jeść na surowo lub przygotowywać z nich zdrowe, domowe soki bądź desery. W przypadku ciężarnych najbardziej wskazane są te, które są bogate w witaminę C, np. borówki, czarne porzeczki, maliny, jagody, agrest czy kiwi. Ostatni z tych owoców zawiera też kwas foliowy, który jest cenny dla prawidłowego rozwoju nienarodzonego dziecka. Warto też pamiętać, że owoce te nie tylko poprawiają naszą odporność, ale też przyspieszają i ułatwiają wchłanianie się żelaza, co jest szczególnie ważne w przypadku przyszłych mam, bowiem anemia to częsta przypadłość ciążowa. 

Eksperci zalecają także, by w diecie kobiety spodziewającej się dziecka znalazły się brzoskwinie, morele, mango czy melony, które zawierają dużo beta-karotenu. Z kolei banan to doskonała porcja cennych dla organizmu magnezu i potasu. 

Wskazane w ciąży są też jabłka, które nie tylko są zdrowe, ale pomagają też przy zaparciach. Podobne działanie mają śliwki, które zawierają pektyny wpływające na pracę jelit i oczyszczające je z toksyn. 

Doskonałymi owocami, po które powinny sięgać przyszłe mamy, są granaty. Zawierają dużo witamin A i E oraz antyoksydantów i naturalnych przeciwutleniaczy. Do tego są bogate w potas, żelazo, wapń, magnez i jod.

Owoce, których lepiej w ciąży nie jeść

Dużo witaminy C znajdziemy też w cytrusach oraz truskawkach. Trzeba jednak pamiętać, że bardzo często te owoce uczulają, a do tego mogą wywoływać zgagę, która w ciąży jest bardzo dokuczliwa. Nie ma konieczności eliminowania ich z diety całkowicie, jednak warto je nieco ograniczyć.

W przypadku ciężarnych zmagających się z cukrzycą ciążową lepiej zrezygnować z winogron. Wszystko przez dużą ilość zawartych w nich węglowodanów. 

Kobieta w ciąży może i powinna jeść wiele zróżnicowanych produktów. Jeśli nie ma przeciwwskazań od lekarza, nie powinna sama wprowadzać restrykcyjnej diety. Może bowiem wyrządzić sobie i swojemu nienarodzonemu dziecku więcej szkody niż pożytku.

Zdj. główne: Julia Zolotova/unsplash.com

Dziennikarka i copywriter z wieloletnim doświadczeniem. Pasjonatka zagadnień beauty. Uwielbia śledzić branżę modową i kosmetyczną. Miała okazję robić opisy dla wielu znanych marek. Prywatnie - mama dwójki urwisów, z którymi uwielbia odkrywać świat na nowo!
Justyna Fiedoruk
Polecane artykuły
CiążaPrzygotowanieZdrowie

Poronienie – jakie są jego przyczyny i objawy?

Czy wiesz, jak wiele ciąż kończy się poronieniem? Według specjalistów to nawet 20%. Sprawdź, jakie są przyczyny i czy można zapobiegać poronieniu.
Czytaj więcej
CiążaPrzygotowanie

Co lubi dziecko w łonie matki? Uchylamy rąbek tajemnicy

Czy nienarodzone dziecko może mieć już swoje upodobania? Okazuje się, że tak. Warto je znać, bowiem to także ma wpływ na zdrowy rozwój maluszka. O czym więc powinna pamiętać przyszła mama?
Czytaj więcej
Ciąża

Co i kiedy ćwiczyć po porodzie?

Powrót do formy sprzed ciąży dla wielu kobiet jest bardzo istotny. Podpowiadamy więc, jakie ćwiczenia warto wykonywać po porodzie oraz kiedy możesz wrócić do aktywności fizycznej.
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *