Ciąża

Co i kiedy ćwiczyć po porodzie?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Powrót do formy po porodzie może okazać się nie lada wyzwaniem. Jednak nie jest to niemożliwe! Warto jednak mieć na uwadze, aby nie przeciążać swojego ciała i dać sobie czas – w końcu idealna sylwetka nie jest najważniejsza, prawda? Dowiedz się, jakie ćwiczenia możesz wykonywać oraz kiedy będzie dobry moment na powrót do treningów.

Kiedy zacząć ćwiczyć?

Zacznijmy od tego, kiedy powinnaś zacząć ćwiczyć, aby aktywność fizyczna była dla Ciebie bezpieczna. W końcu ciąża i poród to ogromne zmiany w organizmie dlatego też warto dać sobie trochę czasu i pozwolić ciału na regenerację. Przede wszystkim poczekaj z treningiem do zakończenia połogu. Przebiega on oczywiście u każdej kobiety inaczej, jednak ginekolodzy są zgodni, aby jakąkolwiek aktywność fizyczną rozpoczynać po około 6 tygodniach od porodu.

Jakie ćwiczenia będą najlepsze na początek?

Mięśnie Kegla

Kiedy czujesz już, że jesteś gotowa na ćwiczenia, nie oznacza to, że powinnaś od razu rzucać się na głęboką wodę. Zacznij powoli, aby mieć pewność, że trening jest dla Ciebie w 100% bezpieczny. Na początek warto zadbać o regularne ćwiczenie dna macicy oraz mięśni Kegla. Należy napiąć mięśnie, przytrzymać chwilę, a następnie odpuścić na kilka sekund. Kilka rund takiego prostego ćwiczenia dziennie będzie miało znakomite efekty, a ponadto możesz wykonywać je w dowolnej pozycji – na stojąco, na siedząco, na leżąco… jak tylko będzie Ci wygodnie.

Ćwiczenia na brzuch

Ważne jest także, aby stopniowo wprowadzać ćwiczenia na płaski brzuch. Mięśnie brzucha po porodzie mogą być bardzo luźne, dlatego też warto je wzmocnić treningiem – nie tylko dla lepszego samopoczucia, ale przede wszystkim ze względów zdrowotnych. Jakie ćwiczenia wykonywać? Na początek świetnie sprawdzi się unoszenie miednicy, leżąc na plecach, pochylanie złączonych kolan w lewo i prawo, również leżąc na plecach, napinanie i rozluźnianiu mięśni brzucha naprzemiennie, klasyczne brzuszki oraz nożyce. Kiedy będziesz czuła się na siłach, możesz także zacząć wprowadzać trudniejsze ćwiczenia, na przykład unoszenie nóg, leżąc na podłodze (należy unosić wyprostowane nogi i opuszczać je, nie dotykając podłogi), podciąganie nóg do klatki piersiowej, różne wariacje brzuszków, oraz unoszenie nóg bokiem, a także ćwiczenia ze sprzętem takim jak gumy do ćwiczeń lub piłka do ćwiczeń.  

Pamiętaj także, że sporą rolę w regeneracji ciała po ciąży i porodzie odgrywa także pas poporodowy na brzuch, który pomaga we wzmocnieniu tkanek oraz rozciągniętych powłok brzucha, a ponadto łagodzi bóle rany pooperacyjnej w przypadku cesarskiego cięcia oraz daje poczucie bezpieczeństwa i komfortu.

Poporodowa joga

Cudownym sposobem na wzmocnienie Twoich mięśni i regenerację, jest praktyka jogi. Jogę warto praktykować w czasie ciąży i może Ci ona towarzyszyć także po porodzie, a nawet w trakcie połogu. W trakcie połogu wczesnego, czyli w pierwszym tygodniu po porodzie, możesz wykonywać ćwiczenia oddechowe, które nie tylko wpłyną dobrze na regenerację organizmu, ale także pozwolą Ci się wyciszyć i uspokoić, co w pierwszych dniach macierzyństwa może okazać się zbawienne. Możesz także wykonywać delikatne krążenia rąk oraz stóp. W połogu późnym, czyli od 2 do 6 tygodnia po porodzie, możesz stanąć na matę i wykonać pełną sesję jogi. Nie wykonuj jednak pozycji odwróconych, mocno obciążających brzuch oraz wymagających skoków – wszystkie asany powinny być delikatne, a przejścia między nimi spokojne i płynne.

Zdjęcie główne: Andrea Piacquadio/pexels.com

Studentka komunikacji wizerunkowej i public relations. Fanka DIY oraz kreatywnego spędzania czasu. Miłośniczka zdrowego stylu życia oraz dumna ciocia dwójki maluchów.
Aleksandra Michaliszyn
Polecane artykuły
CiążaPrzygotowanie

Co lubi dziecko w łonie matki? Uchylamy rąbek tajemnicy

Czy nienarodzone dziecko może mieć już swoje upodobania? Okazuje się, że tak. Warto je znać, bowiem to także ma wpływ na zdrowy rozwój maluszka. O czym więc powinna pamiętać przyszła mama?
Czytaj więcej
Ciąża

Nie tylko mdłości i brak okresu. Poznaj nietypowe objawy ciąży

Chrapanie, ślinotok, drętwiejące ręce… Co łączy te wszystkie rzeczy? Mogą one świadczyć o tym, że niedługo zostaniesz mamą! Poznaj nietypowe objawy ciąży.
Czytaj więcej
CiążaPrzygotowanie

Kwas foliowy - dlaczego jest tak ważny dla przyszłych mam?

Przygotowujesz się do ciąży? Wśród suplementów nie może zabraknąć kwasu foliowego. Sprawdź, jakie to istotne dla Ciebie i dziecka.
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *