CiążaZdrowie

5 domowych sposobów na ciążowe dolegliwości

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Najpopularniejszymi ciążowymi dolegliwościami są nudności, bóle głowy, zgaga, hemoroidy oraz zaparcia. Psują one podekscytowanie związane z ciążą i przygotowaniami do roli młodej mamy. Na szczęście istnieją domowe sposoby, które pozwalają złagodzić te przykre doznania.

1. Sposób na poranne mdłości w ciąży

Poranne mdłości to dobry znak dla prawidłowego rozwoju malucha. Oznaczają, że poziom hormonów ciążowych jest na tyle wysoki, by dziecko prawidłowo rosło i się rozwijało. Aż 80% przyszłych matek odczuwa poranne mdłości. Na szczęście ustępują one pomiędzy 12, a 14 tygodniem ciąży. Czasami kobiety całą ciążę odczuwają nudności. Może być to skutek uboczny działania takich hormonów jak estrogen i tyroksyna. 

Jeśli cierpisz na poranne mdłości, poniżej przedstawiamy proste sposoby, aby je złagodzić. 

  1. Po przebudzeniu poleż na łóżku 15-20 minut. Pozycja leżąca sprawi, że żołądek choć trochę się uspokoi. W pozycji półleżącej wypij gorzką herbatę lub wodę mineralną.
  2. Przyjmuj odpowiednie preparaty witaminowo-mineralne. Muszą mieć one neutralny smak i zapach, aby Cię nimi nie drażniły. 
  3. Nie przejadaj się, ale jedz często. Zaleca się co 2 godziny. Gwałtowne spadki cukru sprzyjają mdłościom.
  4. Zwracaj uwagę na to, co jesz. Jedz tylko i wyłącznie lekkie potrawy. Nie jedz smażonych dań, jednak zwracaj uwagę na swoje potrzeby. Szczególnie w I trymestrze dziecko i Ty potrzebujecie dużej nadwyżki energetycznej.
  5. Wypróbuj przegryzki. Gdy czujesz, że zbliżają się nudności, spróbuj przegryźć jabłko, herbatnika lub wypij szklankę gazowanej wody mineralnej. Ona jednak sprzyja zgadze.
  6. Zaleca się ssać kwaśne lub miętowe cukierki. Pij napoje z dodatkiem imbiru, jedz cukierki imbirowe, imbir ma działanie przeciwzapalne. Spróbuj też aromaterapii. Zapachy, które łagodzą nudności, to mięta, cytryna i imbir.

2. Sposoby na hemoroidy i zaparcia w ciąży

Kobiety w ciąży mają szczególny problem z obrzękniętymi żyłami w odbytnicy. Problem najczęściej powstaje w III trymestrze. Równie często podczas ciąży występują zaparcia, które nasilają problem z hemoroidami. Jednym z najprostszych sposobów na te dolegliwości jest zwiększenie ilości błonnika w codziennej diecie. Znajduje się on w owocach, suszonych śliwkach, siemieniu lnianym i produktach pełnoziarnistych. Pamiętaj, aby podczas ciąży między posiłkami pić dużo wody. Długie kąpiele z dodatkiem połowy szklanki octu jabłkowego również powinny pomóc złagodzić te przykre dolegliwości. Możesz na zmienione miejsca nakładać aloes czy olej kokosowy. Substancje powinny w szybki sposób wyeliminować dyskomfort.

3. Sposoby na ciążową zgagę

Przyszłe młode matki spotykają się ze zgagą. Wynika ona z tego, że rosnąca macica popycha w złą stronę kwasy żołądkowe. Jeśli cierpisz na przewlekłą zgagę, proponujemy:

  • zamienić wodę gazowaną na niegazowaną;
  • nie spożywać dużej ilości cytrusów – pomarańcze, cytryny czy mandarynki lepiej chwilowo wyeliminować z diety; 
  • tak jak w sposobie na nudności, unikać ostrych i smażonych potraw. 

To najprostsze przykłady. Po konsultacji z lekarzem możesz spróbować pić sok z aloesu lub ocet jabłkowy zmieszany z połową szklanki przegotowanej wody. Żucie listków bazylii również jest pomocne. 

4. Opuchnięte kostki w ciąży

Na tę dolegliwość wpływ ma rosnące w macicy niemowlę, wysoka temperatura oraz zmęczenie. Dolegliwość najczęściej nasila się pod koniec dnia. Aby zniwelować lub złagodzić opuchnięcia, możesz wieczorem moczyć nogi w soli epsom, lub zawijać je w liście kapusty. Poleca się również masować opuchnięte kostki przy użyciu oleju kokosowego i cyprysowego. Te zabiegi pobudzają krążenie krwi, jednak pamiętaj, aby je przedyskutować ze swoim lekarzem prowadzącym.

5. Uciążliwe bóle głowy

Pamiętaj, aby podczas ciąży pić bardzo dużo wody. Dobre nawodnienie to podstawa w walce ze zmęczeniem i uporczywymi bólami głowy. Jedz produkty bogate w białko, które stabilizuje poziom cukru we krwi. Ogranicz kofeinę i napoje ją zawierające do minimum. Nie zapominaj o lekkich ćwiczeniach, np. rozciąganiu. Pamiętaj, że aktywność fizyczna w czasie ciąży powinna być pod stałą kontrolą lekarza.

Przeczytaj też: 7 rad fizjoterapeuty na bóle pleców w ciąży

Zdjęcie główne: nenetus/ adobestock.com

Kolory roku i zmieniające się trendy to jej pasja. Od 2017 roku rozwija się w branży copywriterskiej, stawiając sobie nowe wyzwania. Ukończyła kulturoznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obecnie studentka psychologii. Prowadzi firmę OpiszSię, dostarczającą treści dla sklepów internetowych.
Wiktoria Florek
Polecane artykuły
CiążaZdrowie

Jak radzić sobie z upałami, będąc w ciąży?

Jesteś w zaawansowanej ciąży w środku upalnego lata? Sprawdź, jak zadbać o swoje bezpieczeństwo i dobre samopoczucie.
Czytaj więcej
CiążaPrzygotowanie

Kiedy należy zrobić test ciążowy, aby wynik był wiarygodny?

Kiedy jest odpowiedni moment, aby wykonać test ciążowy? Sprawdź ile musisz zaczekać dni po stosunku zanim zdecydujesz się domowy test ciążowy.
Czytaj więcej
CiążaZdrowie

Seks w ciąży – czy jest bezpieczny?

Czy seks w ciąży jest bezpieczny i czy nie zaszkodzi dziecku? Znamy odpowiedź na to pytanie.
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *